امروز، بیست و یکم ژوئن و در اولین روز تابستان، کاناداییها «روز ملی بومیان» را جشن میگیرد.
روزی برای گرامیداشت فرهنگ و هنر چند هزار سالهی انسانهایی که قبل از آمدن اروپاییان، تنها ساکنان این سرزمین پهناور بودند. روزی که کاناداییها میراث و تنوع فرهنگی و کمکهای برجسته بومیان اولیه، اینویتها و متیسها در شکلگیری کانادای کنونی را گرامی میدارند و مراتب قدردانی خود را به این پشتوانهی فرهنگی ابراز میکنند.
بومیان کانادایی که آنها را با عنوان «ساکنان نخستین» هم میشناسند، عقاید، آداب، فرهنگ و رسوم کهنی دارند که ردپای خود را به شکلی عمیق در کانادای امروز بر جای گذاشته است.
پس از ورود مهاجران اروپایی بومیان کانادا سالها در این کشور مورد ظلم و تحقیر قرار گرفتند. از گرفتن سرزمینهای آبا و اجدادی تا برپایی مدارس شبانهروزی که با جدا کردن کودکان بومی از والدینشان به قصد حذف فرهنگ، زبان و گذشته این مردم، انجام شد.
اما بومیان کانادایی با اتکا به همان فرهنگ، سرپا ماندند و امروز در حال بازیابی غرور و شخصیت از دست رفتهی خود هستند.این بهترین فرصت است که همهی ما به عنوان تازهمهاجرانی که این سرزمین را به عنوان خانهی دوم خود انتخاب کردهایم، از نزدیک با بخشی از تاریخ، هویت، و فرهنگ بومی کشور جدیدمان پیوندی عمیقتر برقرار کنیم.
«مداد» تا امروز تعدادی مطلب درباره تاریخ و سبک زندگی بومیان کانادایی و برخی از افسانههای قدیمی آنها منتشر کرده است. لیستی از آن مطالب را در این لینک ببینید.














Add comment