سپاه پاسداران در حمایت از حزب الله لبنان، بار دیگر تنگهی هرمز را بست
سپاه پاسداران حملات اسرائیل به لبنان را دلیل اقدام خود اعلام کرد
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد از ساعاتی پیش تنگهی هرمز به روی تمامی شناورها بسته شده و عبور و مرور دریایی از این گذرگاه راهبردی دوباره متوقف شده است.
نیروی دریایی سپاه در بیانیهای این اقدام را واکنشی به آنچه «نقض تعهدات آمریکا در اجرای آتشبس» و همچنین حملات اخیر اسرائیل به لبنان خواند، توصیف کرد. این نیرو از تمامی شناورها خواست از نزدیک شدن به تنگهی هرمز خودداری کنند و هشدار داد در غیر این صورت، امنیت آنها در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
همزمان، قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا نیز با انتشار بیانیهای اعلام کرد که تنگهی هرمز به دلیل «بدعهدی و پیمانشکنی آمریکا» در اجرای بند نخست تفاهمنامه میان تهران و واشنگتن بسته شده است.
این قرارگاه روز شنبه تأکید کرد که بستن تنگهی هرمز «گام نخست پاسخ به عهدشکنی دشمن» محسوب میشود و در صورت ادامه وضعیت کنونی، اقدامات بیشتری برای وادار کردن طرف مقابل به اجرای تعهدات خود در دستور کار قرار خواهد گرفت.
خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز به نقل از یک منبع نظامی در نیروی دریایی سپاه گزارش داد که تنگهی هرمز از عصر شنبه «به طور کامل» بسته شده است.
به گفته مقامهای ایرانی، منظور از نقض تفاهمنامه، حملات روزهای جمعه و شنبه اسرائیل به مواضع حزبالله لبنان است. این حملات پس از آن انجام شد که چندین راکت از خاک لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شد؛ حملاتی که به کشته شدن دستکم چهار شهروند اسرائیلی انجامید.
در مقابل، حملات اسرائیل به مناطق جنوبی لبنان طی روز شنبه دستکم ۱۰ کشته بر جای گذاشته است.
از آن سو جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا در گفتوگو با شبکه فاکسنیوز و در واکنش به ادعای ایران مبنی بر مسدود کردن تنگهی هرمز گفت که هیچ نشانهای مبنی بر بسته شدن این آبراه وجود ندارد.














Add comment