آخرین اخبار ایران
۲۲ ژوئن ۲۰۲۶
▫️یک گام پیش و یک گام پس در مذاکرات جمهوری اسلامی و آمریکا در سوئیس
نخستین دور مذاکرات مقامات جمهوری اسلامی و ایالات متحده در سوئیس، پس از ۲۴ ساعت پرتنش، با اعلام پیشرفت در مسیر تدوین یک توافق نهایی پایان یافت؛ مذاکراتی که با قهر موقت هیئت ایرانی، تهدیدهای متقابل، بحث بر سر تنگه هرمز و پرونده لبنان همراه بود.
بر اساس اعلام قطر و پاکستان، دو میانجی اصلی گفتوگوها، تهران و واشینگتن بر سر تشکیل یک کمیته عالی برای نظارت بر اجرای تفاهمنامه، آغاز فوری مذاکرات فنی و تدوین نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز توافق کردهاند.
این مذاکرات بامداد دوشنبه در برگناشتوک سوئیس پایان یافت، اما گفتوگوهای فنی میان دو طرف قرار است تا پایان هفته ادامه پیدا کند.
رسانهها گزارش دادهاند هیئت جمهوری اسلامی در مقطعی، در اعتراض به توئیت دونالد ترامپ و تهدیدهای او علیه تهران، از ادامه گفتوگوها فاصله گرفت و از گرفتن عکس مشترک با هیئت آمریکایی خودداری کرد. با این حال، میانجیگری قطر و پاکستان مانع از فروپاشی کامل روند مذاکرات شد.
جیدی ونس، معاون رئیسجمهوری آمریکا، گفت تهدیدهای جمهوریاسلامی درباره ترک مذاکرات، روند گفتوگوها را مختل نکرده و مذاکرات دو طرف تا پس از ساعت یک بامداد ادامه یافته است.
او تأکید کرد تیم فنی جمهوری اسلامی همچنان در سوئیس حضور دارد و همزمان با نشست خبری مقامهای آمریکایی، گفتوگوهای فنی با طرف آمریکایی ادامه داشته است.
ونس همچنین گفت آتشبس منطقهای همچنان برقرار است و ابراز امیدواری کرد مذاکرات به یک توافق نهایی و راهحلی پایدار منجر شود. به گفته او، در مذاکرات اخیر سازوکاری برای هماهنگی درباره تنگه هرمز و آتشبس منطقهای ایجاد شده و جمهوری اسلامی نیز با دعوت دوباره از بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی موافقت کرده است.
از سوی دیگر، عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت میانجیگری قطر و پاکستان «پیشرفتهای مهمی» برای پایان جنگ لبنان به همراه داشته است.
او مدعی شد صادرات نفت و پتروشیمی ایران از تحریم معاف شده، محاصره لغو شده، بخشی از داراییهای مسدودشده آزاد شده و طرحی برای بازسازی و توسعه ایران آغاز شده است. عراقچی همچنین «کاهش تنش در لبنان» را نخستین آزمون واقعی این تفاهمنامه دانست.
در همین حال، خبرگزاری تسنیم گزارش داد هیئت جمهوری اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف، دوشنبه اول تیر، محل مذاکرات در سوئیس را به مقصد تهران ترک کرده است.
در سطح منطقهای، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد کشورش تا زمانی که حزبالله آتشبس در لبنان را نقض نکند، به آن پایبند خواهد ماند. او در عین حال گفت اسرائیل از «منطقه امنیتی» در لبنان عقبنشینی نخواهد کرد.
چین نیز از ادامه گفتوگوهای جمهوری اسلامی و آمریکا استقبال کرد. وزیر خارجه چین گفت پکن از هر تلاشی که به صلح در خاورمیانه کمک کند، حمایت خواهد کرد.
با وجود اعلام برخی رسانههای حکومتی مبنی بر اینکه در نخستین دور گفتوگوها مذاکره هستهای انجام نشده، اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفت در این نشست «گفتوگوی بسیار کوتاهی» درباره موضوع هستهای انجام شده است.
مجموع این تحولات نشان میدهد تفاهم تهران و واشینگتن هنوز شکننده است؛ اما برخلاف تنشهای اولیه، مسیر مذاکره فعلاً قطع نشده و دو طرف، دستکم در سطح فنی، گفتوگوها را ادامه میدهند.
▫️گراهام: در صورت شکست دیپلماسی، آمریکا ممکن است کنترل تنگه هرمز را در دست بگیرد
لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکا، گفت پیشبینی میکند تلاشهای دیپلماتیک با جمهوری اسلامی شکست بخورد، هرچند تأکید کرد ابتدا باید دیپلماسی آزموده شود. او در ادامه مدعی شد در صورت شکست مذاکرات، آمریکا ممکن است برای کنترل تنگه هرمز اقدام کند و هزینه عبور از آن را دریافت نماید و همچنین در برابر هرگونه مخالفت، پاسخ سخت خواهد داد.
▫️نتانیاهو: اسرائیل شرایط سقوط آینده حکومت ایران را فراهم کرده است
بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، با اشاره به حملات این کشور علیه جمهوری اسلامی گفت نمیتواند زمان سقوط حکومت ایران را پیشبینی کند، اما اسرائیل شرایط لازم برای فروپاشی آن در آینده را فراهم کرده است. او همچنین تأکید کرد «پیروزی واقعی» زمانی است که مردم ایران سرنوشت خود را به دست بگیرند و از آنچه «محور ترور ایران» خواند عبور کنند.














Add comment