عباس عراقچی، وزیر امور خارجهی جمهوریاسلامی ساعاتی پیش اعلام کرد که دور دوم مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا در فضایی سازنده انجام شده و پیشرفتهایی حاصل شده است.
او در اظهاراتی پس از پایان این دور از گفتگوها گفت: «در فضای سازندهای مذاکرات برگزار شد و ما رو به جلو هستیم. دو طرف موفق شدند دربارهی برخی اصول و اهداف به تفاهم بهتری دست یابند.»
وزیر امور خارجهی جمهوریاسلامی تأکید کرد که طرف آمریکایی تاکنون هیچ موضوع غیرمرتبط با مسائل هستهای را مطرح نکرده است و افزود: صراحتاً اعلام کردهایم که مذاکرات ما صرفاً در چارچوب موضوعات هستهای است و هیچ بحث دیگری را نمیپذیریم.
سخنگوی وزارت امور خارجهی جمهوریاسلامی نیز در بیانیهای اظهار داشت: «امروز گفتگوهای غیرمستقیم مفیدی میان ایران و آمریکا با وساطت وزیر امور خارجهی عمان در فضایی سازنده برگزار شد.»
بر اساس توافق حاصل شده، کارشناسان دو طرف طی روزهای آینده مذاکرات فنی را دنبال خواهند کرد و دور بعدی گفتگوها در سطح مذاکرهکنندگان ارشد روز شنبهی آینده در عمان برگزار خواهد شد. عراقچی تصریح کرد که این فرصت به کارشناسان امکان میدهد تا با جزئیات بیشتری به تدوین چارچوب مذاکرات بپردازند.
در حاشیهی این مذاکرات، یکی از نمایندگان مجلس به رسانههای حکومتی گفت که جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا نیز خود را به صحنهی مذاکرات در ایتالیا رسانده است.
همزمان، خبرگزاری اکسیوس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل نیز در رم حضور دارد. پیش از این، درمر و دیوید بارنیا، رئیس موساد، روز گذشته در پاریس با استیو ویتکاف، فرستادهی کاخ سفید دیدار کرده بودند.
برگزاری این جلسهی مذاکره با حاشیههایی نیز روبهرو بود. ویدئوها و تصاویر منتشر شده در شبکههای اجتماعی نشان میدهد گروهی از حامیان شاهزاده رضا پهلوی نیز همزمان با برگزاری این مذاکرات در شهر رم تجمعی اعتراضی برگزار کردند.
این مطلب ابتدا با این لینک در کانال تلگرامی «مداد» منتشر شد.













