حدود ۷۰ درصد کبکیها مخالف استفاده از تلفنهای موبایل در مدارس هستند
به گزارش La Presse و Montreal Gazette، در کبک، پس از تعطیلات کریسمس، استفاده از تلفنهای همراه در کلاسهای درس مدارس ابتدایی و متوسطه ممنوع شده، مگر اینکه معلم با اهداف آموزشی از دانشآموزان بخواهد از آن استفاده کنند. بر این اساس، لژه یک نظرسنجی جدید انجام داده که نشان میدهد ۶۸ درصد مردم کبک با استفادهی گوشی موبایل در کلاسهای درس حتی برای اهداف آموزشی مخالف هستند. قابل توجه است این سطح از مخالفت در کبک، بالاترین سطح مخالفت در بین سایر نقاط کانادا است.
در مقابل تنها سه درصد از کبکیها استفاده از موبایل را در کلاس درس مجاز دانستهاند که پایینترین سطح در بین سایر نقاط کانادا بوده است.
طب آمار سراسر کانادا، ۳۶ درصد کاناداییها موافق استفاده از تلفنهمراه برای اهداف آموزشی بودند درحالیکه ۵۵ درصد اصلاً داشتن موبایل در کلاس درس را مجاز نمیدانند.
جالب است که، پاسخدهندگان جوانتر تمایل بیشتری به استفادهی مسئولانه از موبایل در کلاس داشتند و با افزایش سن بر مخالفتها افزوده میشد بهطوریکه ۶۳ درصد از افراد ۵۵ سال و بالاتر با تلفن همراه در کلاس درس مخالف بودند.
برنارد دراینویل، وزیر آموزشوپرورش کبک این اقدام را راهی برای ایجاد جوی مساعدتر برای آموزش و یادگیری دانسته که موفقیتهای بیشتری را به همراه خواهد داشت. وزیر پنجشنبه نهم مه نیز اعلام کرد در حال بررسی ممنوعیت موبایل بهطورکلی در مدارس است.
با این حال، معلمان کبکی معتقدند ممنوعیت استفاده از موبایل در کلاس درس، تغییرات بزرگی ایجاد نکرده بنابراین این سؤال برایشان پیشآمده که چرا دولت میخواهند این ممنوعیت را به کل مدرسه تعمیم دهند.
ظاهراً در ابتدا معلمان اجرای این قانون و نحوهی رعایت آن توسط دانشآموزان را بیشتر بر پایهی اعتماد گذاشتند اما چندان موثر نبود بنابراین سختگیرانهتر عمل کردند. در واقع برای اجرای این قانون نیاز به نظارت نسبتاً دقیق معلم است و از آن جهت که گروهی از دانشآموزان با این قانون مشکل دارند بنابراین کار برای معلم سخت میشود. تصور کنید این قانون کل محیط مدرسه را دربر گیرد، چه نظارتی نیاز است!
برخی از معلمان معتقدند نباید تلفنهایهمراه را حذف کرد در عوض باید استفاده اخلاقی و مسئولانه از فناوریهای دیجیتال را به آنها آموزش داد.
کبک در آستانهی آتشسوزیهای جنگلی برای جذب آتشنشانان و حفظ آنها تلاش میکند
به گزارش Montreal Gazette، در حال نزدیک شدن به فصل گرما و آتشسوزیهای جنگلی هستیم و با توجه به تابستانهای گرم و خشک که شرایط مناسبی برای آتشسوزیهای شدید را فراهم میکند، کبک با کمبود نیرو در بخش اطفای حریق جنگلی مواجه است بنابراین به تلاش برای جذب آتشنشانان و حفظ نیروهای خود ادامه میدهد.
در ماه آوریل، انجمن حفاظت از جنگلها در برابر آتشسوزی (SOPFEU) اعلام کرد طی دو سال آینده ۱۶۰ نفر از جمله ۸۰ آتشنشان را استخدام خواهد کرد و کارکنان خود را ۳۲ درصد افزایش خواهد داد.
کبک از ۴۰ آتشنشانان هوایی یا همان خلبان بمبافکنهای آبی برخوردار بوده که برای مهار و از بین بردن آتشسوزیهای گستردهی جنگلی از بمبافکنهای آبی استفاده میکنند. از این تعداد یک چهارم یا ۹ نفر از کار دست کشیدند. در حال حاضر ۳۱ خلبان به اضافهی چهار رئیس و معاون که واجد شرایط پرواز هستند، باید عملیات اطفای حریق جنگلی استان را مدیریت کنند.
وزارت حملونقل کبک طی بیانیهای اعلام کرد علاوه بر استخدام کارکنان به ۴۰ خلبان نیاز دارد و فرایندهای جذب نیرو در حال انجام است.
این انجمن پیش از این اعلام کرده بود برای آمادگی در برابر آتشسوزیهای امسال ۵۰ آتشنشان استخدام کرده اما به نظر میرسد بدون حفظ آتشنشانان باتجربهی خود با چالشهای بزرگی روبهرو خواهد شد بنابراین علاوه بر استخدام، اقدام به حفظ کارکنان و آتشنشانان در پیشبرد فصل آتشسوزیهای جنگلی برای کبک از اهمیت بالایی برخوردار است.
با این تعداد زیاد آتشنشان جدید که تجربهی کافی ندارند کار برای آتشنشانان باتجربه سخت شده است چراکه علاوه بر اطفای حریق باید تجارب خود را در اختیار آتشنشان جدید و بیتجربه قرار دهند و مراقب آنها باشند تا جانشان را در خطر نیاندازند. آتشنشانان جدید به اندازه کافی آموزشهای تاکتیکی و ایمنی لازم را دریافت کردهاند اما تجربه در محیط خیلی مهمتر از تجربه در دورهی آموزشی است.
یک مشکل اصلی و مهم این است که آتشنشانان فقط چند فصل در این کار میمانند سختی کار و ناهمخوانی میزان کار و حقوق و دستمزدشان باعث میشود این شغل را رها کنند.
همهی این شرایط درحالی است که آتشنشانان جنگلهای کبک با رأی مثبت ۹۹ درصدی برای اعتصاب آماده میشوند. البته قانون کبک آتشنشانان را ملزم کرده در طول اعتصاب، عملیات ضروری خود را به انجام برسانند. طبق گفتهی اتحادیهی آتشنشانان جنگلهای کبک، مذاکرات بر سر مسائلی از جمله حقوق، مرخصی و تحرک نیروی کار متوقف شده است.
تبلیغات

پایان استفاده از آژانسهای کاریابی و خارج کردن نیروی کار مستقل از شبکهی بهداشت کبک، ساحل شمالی را وارد بحران بیسابقه میکند
به گزارش La Presse، دولت کبک برای پایان دادن به استفاده از آژانسهای کاریابی و خارج کردن نیروی کار مستقل، به شبکهی بهداشت و درمان ساحل شمالی(North Shore) دستور داده تا یک سوم از تختهای این بیمارستانی را تا یکشنبه ۱۹ مه از دایرهی خدمات خارج کرده و بیماران را به کبک منتقل کنند. در ضمن باید فعالیتهای درمانی در اورژانسها و سالنهای عمل آن نیز کاهش پیدا کند.
به نظر میرسد این اقدام، کبک را وارد یک بحران شدید و بیسابقه کند. با توجه به این شرایط ۲۰ پزشک در منطقه زنگ خطر را به صدا در آوردند.
این وضعیت از لازمالاجرا شدن مفاد قانون جدید برای پایان دادن به استفاده از نیروی کار مستقل در شبکهی بهداشت و درمان و به کارگیری شیوههای استانداردسازی قراردادها در سطح استان ایجاد شده است. این اقدام باهدف ادغام مجدد متخصصان در شبکهی بهداشت و درمان استان صورت میگیرد.
کبک از ۱۴ آوریل، نرخهای پرداختی به آژانسهای کاریابی را برای هر عنوان شغلی محدود کرده و همچنین قوانین قراردادهای دوجانبه را تشدید کرده است. این سختگیریها مؤسسات کاریابی را در مناطق دورافتاده که در آن وابستگی به آنها بسیار زیاد است، با مشکل مواجه خواهد کرد. به اعتقاد کارشناسان، با این شرایط تمام مراکز بهداشتی – درمانی باید خدمات خود را مجدداً مورد سازماندهی قرار دهند درحالیکه کبک برای راهاندازی بیمارستان به نیروی کار مستقل نیاز دارد.
کبک امیدوار است تا سال ۲۰۲۶ استفاده از نیروی کار مستقل را در کل شبکهی بهداشت و درمان لغو کند.
علیرغم اجرای قوانین جدید، همچنان هزینهی بلیت پروازهای لغو شدهی دوران کرونا توسط شرکتهای هوایی بازپرداخت نشدند
به گزارش Montreal CTV، در ماههای اول بروز همهگیری کووید۱۹، هواپیماها زمینگیر شدند و برنامههای پرواز به شدت کاهش پیدا کردند و اکثر شرکتهای هواپیمایی مجبور شدند تا به مسافران اعتبار سفر اعطا کنند که بسیاری از مسافران آن را نپذیرفتند و خواهان بازپرداخت هزینهی بلیتهایشان شدند.
بر این اساس، خطوط هوایی با استناد به بیانیهی ماه مارس ۲۰۲۰ آژانس حملونقل کانادا ادعا کردند موظف به بازپرداخت هزینههای مشتریان نیستند اما با اعتراض مسافران، یک سری تغییرات قانونی ایجاد شد که طی آن بازپرداخت پروازهایی که به دلایلی خارج از کنترل خطوط هوایی، خواه همهگیری یا طوفان برفی لغو شوند، را الزامی میکند. با این حال هنوز برخی از کاناداییها همچنان با رد درخواستهای بازپرداختهای دورهی کرونای خود مواجه هستند.
با توجه به این شرایط، وستجت اولین شرکت هواپیمایی کانادا بود که در اکتبر ۲۰۲۰ به برخی از مسافران خود در ازای پروازهای لغو شدهاشان بازپرداخت ارائه کرد اما تصریح کرد این بازپرداخت برای مشتریانی که سفرهای خود را لغو کرده یا بلیتهای غیرقابلاسترداد را خریداری کرده بودند، اعمال نمیشود.
تبلیغات

بازگشت قیمت دلار آمریکا به کانال ۵۹ هزار تومانی
نرخ برابری دلار آمریکا و تومان همچنان روند کاهشی را نشان میدهد بهطوریکه به کانال ۵۹ هزار تومانی بازگشت.
بر این اساس، امروز، سهشنبه قیمت دلار آمریکا در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت ایران و در لحظهی نگارش این خبر، با ۷۲۰ تومان کاهش نسبت بهروز گذشته با ۵۹ هزار و ۲۸۰ تومان معامله شد.
نرخ برابری دلار کانادا و تومان نیز همچنان نوسان کاهشی را تجربه کرده بهطوریکه امروز قیمت دلار کانادا با ۵۰۰ تومان کاهش نسبت بهروز گذشته با قیمت ۴۴ هزار و ۳۶۰ تومان مبادله شد.
تبلیغات

از لابهلای اخبار دیروز
سه شرکت توسعهدهندهی اپلیکیشن ArriveCan بیش از یک میلیارد دلار پروژهی دولتی گرفتهاند
گلوباندمیل به تازگی به شواهدی دستیافته که نشان میدهد سه پیمانکار دولتی که در فرآیند توسعهی اپلیکیشن جنجالی ArriveCan حضور داشتند، طی ۱۳ سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار بابت پروژههای مختلف از دولت فدرال بودجه دریافت کردهاند.
دولت فدرال هنوز هیچگونه جزئياتی درباره همکاری با این پیمانکاران، پروژههای مربوط به آنها و مبالغ پرداختی ارائه نکرده است.
طی دوره همهگیری کووید۱۹، دولت کانادا مناقصهای برای تولید یک اپلیکیشن اختصاصی برای درج مشخصات مسافران ورودی به کانادا را منتشر کرد. شرکت GCStrategies در نهایت برنده این مناقصه شد. اما این شرکت خودش توانایی توسعهی این اپلیکیشن را نداشت و به عنوان پیمانکار، آن را به شرکتهای کوچک دیگر واگذار کرد.
در این میان، عملکرد نهچندان راضیکننده اپلیکیشن ArriveCan در کنار هزینه بسیار بالا پروژه و ابهامات درباره احتمال تبانی برخی مقامات دولتی در این مناقصه موجب شد داستان توسعهی این اپلیکیشن به موضوعی حساسیتبرانگیز و جنجالی تبدیل شود.
از این سه شرکت، دو شرکت یعنی Dalian و GCStrategies هر کدام در مجموع فقط دو نفر کارمند دارند و شرکت Coradix نیز تعداد کارکنان خود را ۴۰ نفر اعلام کرده است.
دولت فدرال میگوید در چند ماه اخیر هیچگونه فعالیتی با این سه شرکت خصوصی در پروژهی جنجالی توسعه اپلیکیشن ArriveCan حضور داشتند، نداشته است. با این وجود، هنوز هیچ توضیحی درباره جزئيات این تعلیق همکاری ارائه نشده است.
در مقابل، کمیسیون تحقیق و تفحص پارلمان و پلیس سلطنتی سوارهنظام (RCMP) همچنان روی این پرونده کار میکنند.
گفتنی است دولت فدرال طی چند سال اخیر، پروژههای بیشتری را به پیمانکاران بخش خصوصی واسپاری کرده است. آمارها نشان میدهد رقم مربوط به این مناقصهها از حدود هشت میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۲۱ میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافته است.
جزئیات بیشتر درباره این اسناد جدید را اینجا در گلوباندمیل بخوانید.
صدور بیش از چهار هزار برگهی جریمه فقط در یک هفته در استان کبک
پلیس کبک (SQ) میگوید در هفتهی گذشته و همزمان با اجرای کمپینی برای اولویتدهی به ایمنی عابران پیاده و افراد آسیبپذیر، بیش از چهار هزار برگه جریمه برای رانندگان در سراسر استان صادر شد.
در این برنامهی ملی که باهدف نظارت بهتر بر جادهها از ۲۶ آوریل آغاز و تا دوم می ادامه داشت، بر تعداد افسران پلیس در نواحی سانحهخیز در مسیرهای مختلف بینشهری استان افزوده شد تا رانندگان متخلفی که اولویت عبور عابران پیاده را رعایت نمیکنند شناسایی شوند.
پلیس میگوید در مجموع افسران پلیس حدود با هزار و ۳۰۰ راننده متخلف برخورد کردند و با در نظر گرفتن آمار صدور بیش از چهار هزار برگه جریمه، ظاهراً تعداد جرائم هر راننده بیش از یک مورد بوده است.
گزارش ژوئن ۲۰۲۳ شرکت بیمه خودرو کبک (SAAQ) نشان میداد که تعداد عابران پیادهای که در مسیرهای مختلف در استان جان خود را بر اثر تصادف از دست میدهد بیشتر از میانگین تاریخی شده است. فقط در سال گذشته، آمار جانباختگان پیاده در تصادفات افزایشی ۴۴ درصدی داشت و ۲۳ درصد بالاتر از میانگین چهار سال قبل بود.
البته آسیبپذیری فقط به تصادف با خودرو محدود نمیشود. پنجشنبه گذشته یک دختربچه که در حال عبور از خیابان در پلاتو منترویال بود، با یک دوچرخهسوار که امکان ترمز نداشت برخورد کرد و جان باخت.
انجمن دوچرخهسواری کبک (Vélo Québec) میگوید «هنوز برای رسیدن به این اطمینان خاطر که اولویت عابر پیاده توسط همگان مورد احترام قرار گیرد، کار زیادی در پیش داریم.»













