دولت کانادا با انتشار بیانیهای رسمی، استفاده جمهوریاسلامی از خشونت علیه معترضان را بهشدت محکوم کرد و خواستار احترام به حقوق بنیادین شهروندان، از جمله حق تجمع مسالمتآمیز و آزادی بیان شد.
این موضعگیری در پی گسترش اعتراضات سراسری در ایران و گزارشهای متعدد از برخورد خشونتبار نیروهای امنیتی با معترضان منتشر شده است.
حساب رسمی سیاست خارجی کانادا در شبکهی اجتماعی ایکس اعلام کرده است که اتاوا سرکوب معترضان را ناقض تعهدات بینالمللی ایران در حوزهی حقوق بشر میداند.
▪️ تأکید بر پاسخگو کردن جمهوریاسلامی
وزارت امور خارجه کانادا همچنین در توضیح تکمیلی اعلام کرده است که این کشور به روند پاسخگو نگهداشتن جمهوریاسلامی ادامه خواهد داد. بر اساس این اعلام، کانادا از اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون ۱۸ دور تحریم علیه مقامها و نهادهای ایرانی بهدلیل «نقض فاحش حقوق بشر» اعمال کرده است.
اتاوا همچنین یادآور شده که برای بیستوسومین سال پیاپی نقش اصلی را در تصویب قطعنامهی حقوق بشر دربارهی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایفا کرده است؛ قطعنامهای که هر ساله به وضعیت حقوق بشر در ایران میپردازد و رفتار جمهوریاسلامی با شهروندان خود را به چالش میکشد.
این موضعگیری تازه، همزمان با تشدید اعتراضات داخلی در ایران و افزایش توجه دولتهای غربی به سرکوب معترضان منتشر شده و نشاندهندهی تداوم سیاست سختگیرانه کانادا در قبال جمهوریاسلامی در حوزهی حقوق بشر است.
▫️ منبع: بیانیهی وزارت امور خارجه کانادا













